W całym skomplikowanym mechanizmie, jakim jest samochód, stosuje się wiele drobnych części, często wykonanych z gumy, silikonu lub innych elastycznych materiałów.
Do wyrobów wykonanych z elastycznych materiałów takich jak guma czy silikon, a stosowanych w mechanice pojazdowej zalicza się m.in. różnego rodzaju uszczelki np. oringi czy osłony np. osłony półosi.
Co to są oringi?
Oringi to pierścienie uszczelniające o przekroju kołowym wykonywane w zależności od przeznaczenia z różnego typu standardowych mieszanek gumowych, silikonu czy ze specjalistycznych materiałów fluoroelastomerowych. Wyróżnia je bardzo wysoki poziom elastyczności, co sprawia, że w łatwy sposób można je dopasować do niemal każdego urządzenia. To cecha jest bardzo ważna przy uszczelnianiu różnych części samochodów: zarówno tych ruchomych, jak i stałych.
Co to są osłony półosi?
Kolejną ważną grupą wyrobów wykonanych z elastycznych materiałów i stosowanych w mechanice pojazdowej są osłony półosi. Największa rolę odgrywają gumowe osłony wykonane z mieszanek gumowych łączących cechy elastyczności, trwałości, odporności na warunki w jakich pracuje osłona. Osłony mocuje się przy użyciu dwóch metalowych obejm. Podczas eksploatacji pojazdu osłony półosi mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu lub z czasem- tracą elastyczność i pękają. W takiej sytuacji dochodzi do uszkodzenia przegubu półosi, a wymiana tej części okazuje się dość kosztowna.
Inne uszczelki w mechanizmie samochodu
Jako że każdy samochód jest skomplikowanym mechanizmem z wieloma ruchomymi podzespołami, naturalnym jest więc, że stosuje się w tym mechanizmie wiele elementów elastycznych, np. uszczelki. Jedną z nich jest uszczelka pod głowicą silnika. Jeżeli zostanie ona uszkodzona, może dojść do wycieku płynu chłodniczego do innych części silnika samochodowego, a to może z kolei prowadzić do awarii całego silnika i wiązać się z koniecznością przeprowadzenia jego generalnego remontu.